Laatste nieuws
Informatie over laadinfrastructuur
10 feb 2025
We bezorgen hier informatie over de laadinfrastructuur.
Woongebouwen
Nieuwbouwprojecten met een parking van minstens 2 plaatsen moeten laadinfrastructuur voorzien voor elke parkeerplaats. Renovatieprojecten met meer dan 10 parkeerplaatsen zijn verplicht voor elke parkeerplek laadinfrastructuur te voorzien. Dit geldt alleen als het gaat om een ingrijpende renovatie. Dit betekent een renovatie waarbij meer dan 25% van de oppervlakte van de bouwschil een renovatie ondergaat. Bestaande woongebouwen hebben geen verplichtingen om laadinfrastructuur te voorzien. Maar de toekomst van auto's is elektrisch! Dus is het slim om na te denken over de investering in een laadpaal bij jou thuis of in de parking van jouw residentie.
Niet-woongebouwen (kantoren, winkels, ...)
Nieuwbouw en renovatie: In parkings vanaf 10 parkeerplaatsen moeten minstens twee laadpunten aanwezig zijn in niet-residentiële gebouwen. Daarnaast moet ook minstens één op vier parkeerplaatsen voorzien zijn van laadinfrastructuur voor elektrische wagens.
Bestaande gebouwen: Alle bestaande gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten minstens 2 laadpunten hebben.
Technische eisen voor laadinfrastructuur
De wetgeving vereist dat de laadpunten aan specifieke technische voorwaarden voldoen: Vermogen: De laadpunten moeten een vermogen kunnen leveren dat hoger ligt dan dat van een stopcontact, namelijk minstens 3,7 kW (16 A). Dit zorgt ervoor dat voertuigen op een efficiënte manier kunnen worden opgeladen, of het nu gaat om dagelijks gebruik of snellere laadsessies. Type connectoren: De laadpunten moeten zijn uitgerust met ten minste een van de volgende connectoren: Type 2 voor wisselstroom (AC) of Combo 2 voor gelijkstroom (DC)
Controles en boetes
Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) is verantwoordelijk voor de controle op de naleving van deze regelgeving. Bij het gebrek aan laadinfrastructuur kunnen boetes worden opgelegd:
- 2000 euro per ontbrekend oplaadpunt.
- 1000 euro per parkeerplaats zonder verplichte voorbereidende infrastructuur voor toekomstige laadpunten.
Meer info over de regelgeving in Vlaanderen vind je hier.
